
Svåra samtal i telefonrådgivning
Kursbeskrivning
Trots relevant medicinsk utbildning och lång erfarenhet kan det ibland vara svårt att göra en korrekt bedömning under ett kort telefonsamtal. Att bedöma någons psykiska tillstånd utan att kunna se kroppsspråket och utan ögonkontakt hos den som man samtalar med är en utmaning. I mötet med människor i utsatta situationer handlar det ofta om närvaro och hjälp till att hantera svåra känslor. För detta krävs ofta verktyg och strategier för att nå bästa resultat och i mötet med personer i affekt, vid hot – förtäckt hot eller en konfliktsituation är detta inte minst viktigt. Dagen handlar till stor del om konsten att ställa frågor och få korrekt information, hur man hanterar och bemöter känslor hos patienter och anhöriga på ett professionellt sätt i specifikt svåra situationer.
Samtalsprocess och samtalsmetodik utifrån perspektivet svåra samtal
Att hantera känslor i svåra samtal, verktyg och strategier
Konflikthantering
Att sätta gränser i samtalet
Hotsamtal
Den ledsna patienten, depression och suicidsamtal
Försvarsmekanismen projektion
Mångringaren
Elisabeth är medförfattare till den nyligen utgivna boken Professionella möten på distans - bedömning och råd om vård. Liber
Ladda ner kursinformation här >>
Kursens mål
En kursdag med målsättning att göra dig trygg och professionell i det ”svåra samtalet” med patienten och anhöriga.